Atölyeler
Uluslararası Oyun Kongresi (1-3 Haziran 2025)
Atölye Programı
ULUSLARARASI OYUN KONGRESİ 1 Haziran 2025 Pazar Programı |
||||
Saat |
Salon |
Atölye Adı |
Kolaylaştırıcı |
Kontenjan ve Bilgiler |
11:00-13:30 |
Bahçe |
Oyun, Matematik ve Doğa** |
Prof. Dr. Serap Erdoğan – Anadolu Üniversitesi Asistan:Özge Aktaş |
Min. 10-Max. 20 |
09:30-12:30 |
Salon 1 |
Oyun ve Yaratıcılık Kiti |
Gülşah Eker – UNDP |
Min. 10-Max. 12 |
Salon 2 |
İklim Değişikliği Bağlamında Oyun |
Nurhan Ay – Nezahat Gökyiğit Botanik Bahçesi |
Min. 10-Max. 20 |
|
Salon 3 |
Playfull Parenting |
Prof. Dr. Belma Tuğrul ve Öğr. Gör. Dr. Şennur Niran Sohtorikoğlu |
Min. 10-Max. 20 |
|
Salon 4 |
Taş Masallarıyla Oyun |
Öğr. Gör. Elif Konar Özkan – Üsküdar Üniversitesi & Ümit Yaşar Özkan - MEB |
Min. 10-Max. 20 |
|
12:30-14:00 |
Yemekhane (-1) & Zemin |
Öğle Yemeği Molası |
||
14:00-17:00 |
Bahçe |
Erken Çocukluk Döneminde Fiziksel Aktiviteye Dayalı Oyunlar |
Doç. Dr. Taşkın Taştepe – Ankara Üniversitesi |
Min. 10-Max. 20 |
Salon 1 |
Oyun ile Eşitsizliğe Son |
Cem Demirayak – Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları |
Min. 10-Max. 16 |
|
Salon 2 |
Çocuklarla Dans ve Hareket Temelli Oyun Yoluyla Bağ Kurma |
Dr. Şule Çağlar |
Min. 10-Max. 20 |
|
Salon 3 |
Adolescent Play |
Bangladesh Rural Advancement Committee Institute of Educational Development (BRAC IED) |
Min. 10-Max. 20 *Dili: İngilizcedir |
* Adolescent Play atölyesi hariç tüm atölyelerin dili Türkçedir.
** Sabahki "Oyun, Matematik ve Doğa" atölyesi 11:00-13:30 arası yapılacak olup, diğer sabah atölyeleri 09:30-12:30 arasında gerçekleşecektir.
Atölye 1 Adı: Oyun, Matematik ve Doğa
Yürütücü Adı-Soyadı: Prof. Dr. Serap Erdoğan
Asistan: Özge Aktaş
Özel Talepler/Getirilmesi Gerekenler: Katılımcılar rahat kıyafet, su ve atıştırmalık getirebilir.
Malzemeler: Oyun ile Matematik Kutusu çantası /yürütücü tarafından getirilecektir.
Atölyenin Amacı:
Bu atölyenin amacı çocukların doğada matematiği keşfetmelerinde oyunun aracılık ettiği öğrenme deneyimleri örneklerinin paylaşılmasıdır.
Atölyenin Kazanımları:
- Doğaya yönelik olumlu tutuma sahip olurlar.
- Oyun sayesinde matematiğin hayatın günlük bir parçası olduğunu fark ederler.
- Doğanın sunduğu imkanlar sayesinde özgüvenleri desteklenir.
- Yaratıcı bakış açıları artar.
- Bilişsel, fiziksel ve sosyal duygusal gelişimleri desteklenir.
- Matematiğe karşı olan ilgileri artar.
- Matematiksel düşünme ve problem çözme becerileri desteklenir.
- Yaşam içinde problem çözebilme becerilerini geliştirirler.
- Düşünme ve strateji geliştirme becerilerini geliştirirler.
- Neden sonuç ilişkisi kurma ve muhakeme etme gibi zihinsel becerileri etkin hale gelir.
- Sürece odaklanma ve öğrenme motivasyonları artar.
- İleriki yıllarda karşılaşacakları yeni nesil sorulara temel oluşturur.
- Kodlama becerilerini destekler.
Atölyenin İçeriği/ Tanıtımı:
- Tanışma
- Oyun ile Matematik Kutusu oyunlarını tanıma
- Doğada Matematik Etkinlikleri uygulamaları
- Katılımcıların yansıtma yazıları ile eğitimin değerlendirilmesi ile seminer bitirilir.
Atölye 2 Adı: Erken Çocukluk Döneminde Fiziksel Aktiviteye Dayalı Oyunlar
Yürütücü Adı-Soyadı: Doç. Dr. Taşkın TAŞTEPE
Özel Talepler/Getirilmesi Gerekenler: Mevsime uygun spor kıyafetleri (eşofman, ayakkabı, şapka)
Malzemeler: Katılımcılar kişisel olarak yoga/pilates ya da oturma matı getirebilirler. Diğer etkinlik malzemeleri yürütücü tarafından sağlanacaktır.
Atölyenin Amacı: Erken çocukluk dönemindeki çocuklarla çalışan meslek elemanlarına, çocukların hareket gelişimini destekleyici uygulama becerileri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Atölyenin Kazanımları:
- Erken çocukluk dönemine özgü hareket gelişim özelliklerini tanımlayabilir.
- Fiziksel aktivitenin erken çocukluk dönemindeki önemini açıklayabilir.
- Çocukların yaş ve gelişim düzeylerine uygun fiziksel aktiviteye dayalı oyunlar planlayabilir.
- Kapalı ve açık alanlarda çocukların hareket ihtiyaçlarına uygun güvenli oyun ortamları düzenleyebilir.
- Çocukların fiziksel aktiviteye katılımını destekleyen aile temelli stratejiler geliştirebilir.
Atölyenin İçeriği/ Tanıtımı:
Günümüzde kent ya da kırsal fark etmeksizin çocuklar kapalı ortamlarda izole bir şekilde yaşıyor. Oyun alanlarının yetersizliği, dijital teknolojinin cazibesi, sağlıksız beslenme gibi faktörler çocukların giderek daha az hareket eden bir nesil olmasını tetikliyor ve fiziksel-motor gelişimi olumsuz yönde etkiliyor. Dahası fiziksel aktiviteden yoksun bir yaşamın etkileri dikkate alındığında, çocukların sağlıkları açısından istenmeyen durumlarla karşılaşmaları kaçınılmaz oluyor. Fiziksel aktivite, kemik ve kas gelişiminin yanı sıra temel motor becerilerin gelişimi için de gereklidir. Çocuklar her yeni motor beceriyle beraber kendi hareketleri üzerinde kontrol kazanırlar. Bu durum aynı zamanda, çocuğun içinde bulunduğu çevre üzerinde de bir hâkimiyet kazanmasını sağlar. Çocukların motor becerilerinin daha etkin ve koordineli olması açısından edindiği bu deneyimler, erken çocukluk dönemi içerisinde oluşur. Bu dönemde, çocukların daha sağlıklı bir gelişim sürdürebilmesi için hareket becerilerinin yaşlarına ve gelişim özelliklerine uygun olarak desteklenmesi gerekir.
Atölye 3 Adı: Çocuklarla Dans ve Hareket Temelli Oyun Yoluyla Bağ Kurma
Yürütücü Adı-Soyadı: Dr. Şule ÇAĞLAR
Özel Talepler/Getirilmesi Gerekenler: -
Malzemeler: -
Atölyenin İçeriği/ Tanıtımı:
1940 yıllarında Dans/ ve Psikoterapiyi birleştiren Dans ve Hareket Terapisi (DHT) günümüzde kuram, araştırma ve yönetmeleriyle başlı başına bir disiplin alan olmuştur. Dans ve hareket terapisi, Amerikan Dans Terapi Derneği (ADTA) tarafından, “sağlığın ve iyilik halinin artırılması amacıyla, bireyin duygusal, sosyal, bilişsel ve fiziksel bütünlüğünün geliştirilmesi için hareketin psikoterapötik kullanımı” olarak tanımlanmaktadır.
Çocuklarla yaygın bir şekilde uygulanan DHT, ifade edici hareket, yaratıcı dans, rol yapma ve yapılandırılmış ve doğaçlama hareket deneyimlerinin bir karışımı gibi çok çeşitli yaklaşımları içerir. Çocukla birincil, sözel olmayan bir düzeyde buluşur. Çocuğun sembolik hareket dünyasına girdikten sonra, iletişim becerilerini genişletmeye yardımcı olur ve sözel olmayan diyaloglardan sözel diyaloglara giden yollar yaratır. DHT çocuklarla yaygın bir şeklide ev ortamında, okullarda, gündüz programlarında, hastanelerde ve terapi merkezlerinde uygulanmaktadır. Yapılan araştıralar DHT’sinin çocuklarda sosyal etkileşimi teşvik etmede, ruh sağlığını iyileştirmede, kaygıyı azaltmada, öz farkındalığı ve kendini ifade etme yeteneğini artırmada etkili olduğunu göstermektedir.
Bu atölye çalışması, sözün ötesinde DHT’nin çocuklarla nasıl uygulandığı, dans ve hareketin ebeveyn ve çocuk yaşamına nasıl dahil edilebileceği, sözle ifade edilemeyenin hareket yoluyla nasıl dışavurulduğu ve dans ve hareketle ebeveyn ve çocuk arasında nasıl daha güçlü bir aile bağ oluşturabileceği, konularında uygulama örnekleri sunmak için hazırlanmıştır.
Atölye 4 Adı: Oyun ile Eşitsizliğe Son
Yürütücü Adı-Soyadı: Cem Demirayak
Özel Talepler/Getirilmesi Gerekenler: 4 Masa ve 16 sandalye ile ekran paylaşımı yoluyla sunum yapmak ve dijital oyunları gösterebilmek için projeksiyon bilgisayar ve ses sistemine ihtiyacımız var.
Malzemeler: Söz Küçüğün ve Neden Olmasın Kutu Oyunları, renkli çıktılar
Atölyenin Amacı: Atölyede 2009’da üretilen Söz Küçüğün Kutu Oyunu ve 2024te dijitalleştirilen hali ile 2012’de üretilen Neden Olmasın Kutu Oyunu ile 2021’de dijitalleştirilen hali katılımcılara deneyimletilerek eşitsizlik, ayrımcılık ve gündelik hak ihlalleri ve çözümleri konularının çocukların oyun alanına nasıl inebileceği üzerine bir tartışma yaratmayı amaçlamaktadır.
Atölyenin Kazanımları:
1) Gündelik hayatta yaşanan eşitsizlikler ve hak arama yolları ile ilgili katılımcıları düşündürmek ve tartışmalarını sağlamak.
2) Çocuk hakları, insan hakları, toplumsal cinsiyet temelli ayrımcılık gibi çocuklarla konuşulması zor konularda oyunların bir eğitim aracı olarak kullanılması üzerine katılımcılara paylaşım alanı açmak
Atölyenin İçeriği/ Tanıtımı: Atölye kapsamında İstanbul Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları Birimi tarafından geliştirilen iki oyun katılımcılara deneyimletilecek ve oyunun eşitsizlikleri ve çözüm yöntemlerini konuşmak için nasıl bir araç olabileceği üzerine birlikte tartışma yürütülecektir.
Söz Küçüğün Oyunu:
Söz Küçüğün 2009 yılında kutu oyunu olarak tasarlandı. 9-12 yaş çocuklara yönelik oyunda çocukların günlük yaşamlarından olaylara yer veriliyor. Bu olaylar üzerinden çocukların kendilerinin ve başkalarının haklarına dair düşünmeleri, tartışmaları, haklarını öğrenmeleri amaçlanıyor. Gelişen dijital çağın gereksinimleri nedeniyle ve oyunun daha fazla kişiye yaygınlaştırılması için 2024 tarihinde oyun internet bağlantısı ile tablet ve bilgisayarda oynanabilecek şekilde dijitalleştirilmiştir.
Neden Olmasın Oyunu:
Neden Olmasın, BİLGİ Çocuk Çalışmaları Birimi tarafından çocuklarla toplumsal cinsiyet eşitliği konuşmak üzere geliştirilen eğitsel bir oyundur. Oyunun iki versiyonu geliştirilmiştir: Kart Oyunu ve Dijital Oyun. Her iki oyunun hedefi de çocukların farklı ortamlarda (okul, ev, iş, sokak vb.) karşılarına çıkan cinsiyetçi durumları fark etmeleri ve bu durumları cinsiyetçi olmayan bir yaklaşımla dönüştürmeleri üzerine çocukların birlikte konuşmalarını ve güçlenmelerini sağlamaktır. Oyun, çocukların toplumsal cinsiyet eşitliğine dair NEDEN OLMASIN? sorusunu sormalarını destekler ve eşitsizlikle mücadele konusunda farkındalık oluşturmalarına katkı sağlar.
Atölye 5 Adı: Taş Masallarıyla Oyun
Yürütücü Adı-Soyadı: Öğr. Gör. Elif Konar Özkan & Ümit Yaşar Özkan
Özel Talepler/Getirilmesi Gerekenler: Her bir atölye katılımcısı mutlaka bir avuç çakıl taşı ile gelmelidir. Ayrıca katılımcı sayısınca birer tane A4 kâğıt, kalem/boya kalemi gerekmektedir.
Malzemeler: Taş, kâğıt, kalem/boya kalemleri.
Atölyenin Amacı: Taş Masalları kitap setinden hareketle 2016 yılından itibaren farklı yaş gruplarıyla deneyimlediğimiz Taş Masallarıyla Oyun atölyesinde, doğal bir malzeme/varlık olan taş ile hayal gücümüzü harekete geçirerek o varlığın masalını/hikâyesini ve doğada oynadığı oyunu görmeye/bilmeye/duymaya çalışmak, taşları kullanarak yeni oyunlar üretmek amaçlanmaktadır.
Atölyenin Kazanımları:
1) Taşlarla tanışarak doğa ile bağ kurmak üzerine katılımcıları düşündürmek ve tartışmalarını sağlamak.
2) Çocukların doğal unsurları kullanarak hayal güçleriyle nasıl oyunlar üretebileceklerini deneyimlemeleri, oyunların ve masalımsı hikâyelerin bir eğlenme, vakit geçirme, sosyalleşme, paylaşma, terapi ve eğitim aracı olarak kullanılması üzerine katılımcılara paylaşım alanı açmak
Atölyenin İçeriği/ Tanıtımı: Zamanlar içinden, mekânlar ötesinden günümüze ulaşan taşların masalına/hikâyesine/oyununa şahitlik etmek isteyen katılımcılarla doğal bir unsur olan taşlarla tanışılacak, taşlarla kreatif oyunlar ve dil oyunları üretilecek, masallardan/masalımsı hikâyelerden yola çıkarak kreatif düşünme becerileri, dil becerileri vb. destekleyecek ne gibi oyunlar üretilebilir, doğayla nasıl bir bağ kurulabilir konuları üzerinde fikir paylaşımları, beyin fırtınası yapılacaktır.
Taş Masalları:
Masal ve oyuna kim hayır diyebilir ki?
Taş Masalları serisi sizi masallı bir oyuna çağırıyor.
Doğadaki en sade ve kolay bulunan malzeme olan taşlar oyun arkadaşlarımız. Bu seride, taşlar ile yaratıcılık, farkındalık, problem çözme becerileri desteklenirken birlikte hareket etme, paylaşma, saygı, sevgi, dostluk, farklı olanı kabul etme vb. pek çok değere yer verilmektedir.
Bu masalları okuduktan/dinledikten sonra çocuğunuzla taş toplamaya çıkabilirsiniz. Onun istediği taşları toplamasına izin verin. Hatta isterseniz siz de onunla birlikte taş toplayın. Sonra da toplanan taşları kullanarak istediği gibi resimler yapsın, oyunlar oynasın, masallar anlatsın. Hep birlikte masallar anlatarak oynamanın tadını çıkartın.
Atölye 6 Adı: Oyun ve Yaratıcılık Kiti
Yürütücü Adı-Soyadı: Gülşah Eker
Özel Talepler/Getirilmesi Gerekenler: Sadece merakınızı kapıp gelebilirsiniz.
Mekan Gereksinimleri: Açık alan, rahat hareket imkanı, sandalye, masa.
Malzemeler: Renkli Post-it ve A4 boyutlu kağıt ve kalemler
Atölyenin Amacı: Bu workshop, oyun oynamanın yaratıcı düşünme, bilişsel kazanımlar ve problem çözme becerilerini keşfetmeyi ve yetişkin yaşamına nasıl daha fazla oyun entegre edilebileceğini deneyimlemeyi amaçlar.
Atölyenin Kazanımları:
Bu atölyede katılımcılar;
- Oyun oyarlar - bu ödülü kendinden ibaret olan tek aktivitedir.
- Oyun oynamanın bilişsel ve yaratıcı faydaları hakkında bilgi sahibi olurlar.
- Yeni bir yaratıcı düşünme aracını uygulayarak öğrenirler.
- Kendi filmlerinin/hikayelerinin pilotunu yaratırlar.
Atölyenin İçeriği/ Tanıtımı:
- Yaratıcı zihinlerimizi çağırmak:
- Şimdi-burada- dikkatli! Oyun oynuyoruz!
- Oyunun bilişsel ve yaratıcı faydaları üzerine konuşuruz, neden oyun oynamalıyız?
- Yaratıcılık kitinden bir method: Morphologic Analiz
- Kendi filminin pilotunu yaz!
İlk olarak yaratıcılığımızı ısıtmak için temrin oyunları oynayacağız ve oyunun bilişsel ve yaratıcı faydaları üzerine konuşacağız. İkinci kısımda bireysel ya da bir gruba dahil olarak hayal gücümüze dayanan bir film pilotu oluşturacağız. Bunu yaparken, morfolojik analiz* tekniğini öğreniyor olacağız. Bu tekniği kişisel ve iş yaşamımızda farklı bağlamlarda kullanabilirsiniz.
*Morphological analysis can be used to generate additional ideas that would not normally spring to mind. The technique involves considering the function of a generic solution to a problem, and breaking it down into a number of sub-systems or sub-functions. The morphological analysis creativity tool relies upon the user's selection of sub-function options to synthesize an overall solution. The user can explore the design space systematically using their experience to guide the outcome, or experimentally.